Blogit

Ylösnouseva profeetta: vältä nämä 5 mokaa!

Jeesuksen arvioidusta ylösnousemuspäivästä on kulunut 1984 vuotta. Paljon on muuttunut sitten vuoden 33 – tuli Rooman imperiumin tuho, renessanssi, teollinen vallankumous, pari maailmansotaa, ensimmäinen kuukävely, Internet, Dingon paluu…

Mikäli Jeesus – tai joku muu uskonnollinen profeetta – päättää tehdä Dingon tavoin pitkään odotetun comebackin, on Hänen syytä perehtyä ensin alla olevaan Viiteen ehdotukseen, joka sisältää pahimmat kompastuskivet reinkarnaatiossa 2010-luvulla.

 

5. Älä suorita ihmeitä ilman työlupaa

Ennen kävely- tai näkökyvyn palauttamista tulisi hankkia asianmukaiset paperit, teki työtä sitten pro bono tai ei. Valevapahtajan titteli iltapäivälehdissä ei ole brändille hyvä risti kannettavaksi. Myös saarnatessa tulisi ottaa huomioon katuesiintymisen lainmukaisuus (kaupungin kanssa ennakkoon sovitulla paikalla).

 

4. Älä saarnaa alueellisesti tekijänoikeussuojattua sanaa

Laillisesti asukoon teissä Kristuksen sana! Monet suosituimmista Raamatun käännöksistä on alueellisesti tekijänoikeussuojattu: esimerkiksi luetuimman englanninkielisen käännöksen, Kuningas Jamesin version tekijänoikeudet ovat Englannissa, Walesissa ja Pohjois-Irlannissa Queen’s Printer -valtionviraston, ei suinkaan Kristuksen itsensä hallussa.

 

3. Älä muuta vettä viiniksi vasten Euroopan unionin alkoholilainsäädäntöä

Suomessa alkoholin ilmaisanniskelu julkisella paikalla on kiellettyä. Yli 4,7-prosenttisten alkoholijuomien myyntiin on puolestaan yksinoikeus valtionyhtiö Alkolla.

EU:n tilaviinien vähittäismyynnin poikkeussäädös C-198/2014 mahdollistaa kuitenkin tilaviinin myynnin suoraan valmistuspaikalta. Muuttaminen laskettaneen valmistamiseksi, mikä tarkoittaa sitä, että vapahtaja voi tarjoilla nimellistä korvausta vastaan seuraajilleen marjoista, hedelmistä tai muista kasvinosista – ei kuitenkaan rypäleistä – valmistettua enintään 13 tilavuusprosentin vahvuista käsityöläisviiniä aina viiteensataantuhanteen litraan vuodessa.

 

2. Älä uudelleensynny ilman oleskelulupaa

Lähi-idän kaoottinen tilanne ja sitä seurannut pakolaiskriisi eivät tee israelilaistaustaisen, toogatyylisiä pukeutumisratkaisuja suosivan parrakkaan mieshenkilön elämästä helppoa Euroopassa. Ilman oleskelulupaa tai vähintäänkin henkilöllisyystodistusta karkotuksen riski on suuri. Yhdysvalloissa tilanne ei juuri paremmalta näytä.

Vapahtajan olisikin fiksua harkita uudelleensyntypaikakseen esimerkiksi Etelä-Aasiaa, jossa uskonnollisuus on läntistä maailmaa trendikkäämpää, kuulijakuntaa riittää ja jossa suhtautuminen byrokratiaan on lähempänä vuotta 33 kuin läntisessä maailmassa – mahdollistaen kohtien 5, 4 ja 3 nakkaamisen romukoppaan.

 

1. Saarnaa somessa

Kallioilta huutelun päivät ovat ohi – Instagram, Snapchat ja Facebook ovat reinkarnaation make it or break it! Ensimmäinen haaste informaatiomassasta nousemiseen on hakukoneoptimointi; googlaamalla ”Jeesus” saa sellaisen massan tavaraa, että etusivulle pomppaamisessa riittää savottaa vähän kovemmallekin digigurulle.

Lisäksi: Raamattu on nykyihmiselle sikapitkä potenssiin kymmenen. Mielenkiinto on herätettävä HETI. Suositeltavaa olisikin sorvata otsikot muotoon, joka on mahdollisimman provosoiva ja sisältää lupauksen helposti silmäiltävästä listasta. Siionit ja sakramentit olisi hyvä vaihtaa selkokielelle, kuten emojeiksi.

 

Jälkisanat: teksti on satiiri. Sen ei ole tarkoitus loukata kirkkoa, uskovia tai Dingoa.

 

Kirjoittanut

LEEVI IKONEN

JUNIOR COPYWRITER


Video on kieli, ei tekniikka

Älä viesti rallivideoksi

Ostakaa videoita, markalla tai kahdella jo paljon saa. Liikkuva kuva on helposti lähestyttävissä ja nyt myös yhä useamman tuotettavissa; vuosikymmenessä kameroiden hinnat ovat syöksyneet alas sellaista kyytiä, että silmät vettyvät. Tekijöiden kirjo paisuu ja hinnat laskevat. Voiko laadukkaita videotuotantoja pian ostaa helposti ja halvalla kuin makkaraa torilta?

Ei voi. Valitettavasti.

Ansioluettelossani väitän puhuvani ruotsia. Toden totta, jos tarvitset umpiruotsalaisella alueella jonkun asioimaan puolestasi nakkikioskilla, kysymään matkaohjeita tai toivottamaan päivänjatkot, olen tehtävän tasalla kuin partiopoika. Uskoisitko tämän pohjalta yritysviestintäsi käsiini toisella kotimaisella? En minäkään. Myös video on kieli, jonka sujuva hallitseminen vaatii opiskelua ja eritoten rutiinia. Ja natiivi huomaa alkeelliset virheet puolella silmälläkin.

 

Haetaan halpaa yleisneroa

Vieraile Belfastissa tai Glasgow’ssa niin tajuat, ettei englanninkielen taito vielä tarkoita, että saisit eri murteista mitään tolkkua. Myös liikkuvasta kuvasta löytyy loputon määrä murteita, kun syvennytään yläkäsitteestä. Esimerkiksi lyhytelokuva ja mainos eivät suinkaan ole sama asia, vaikka toistensa kerrontaa osin lainailevatkin. Ikoninen neuvosto-ohjaaja Andrei Tarkovski on sanonut, että olisi tahtonut ohjata lyhytelokuvia, muttei osannut.

Näyttävästä showreelistä on vaikea sanoa, onko tekijällä mitään ymmärrystä markkinoinnin strategiselta puolelta. Taidekoulun kasvattina itsellänikin meni hetki päästä sisään markkinointiviestinnän kielioppiin – etteivät estetiikka, tarinallisuus ja nokkeluus olekaan itseisarvoja, toisin kuin myynnin kasvattaminen. Toisaalta taas koen tarjonneeni tarinallisilla vahvuuksillani uusia lähestymistapoja sen saavuttamiseksi. Tästä pääsemmekin oleelliseen menestyksen avaimeen: yhteistyöhön.

Mainostoimiston suurempi tekijämäärä verrattuna ns. autotallitoimijaan ei näy ainoastaan volyymissa, vaan myös laadussa. Laatua on helpompi luvata, kun jokaiselle osa-alueelle strategisesta suunnittelusta käsikirjoittamiseen, kuvaamiseen, leikkaamiseen ja levittämiseen on nimetä ammattilainen. Harva meistä on yleisnero – vielä harvempi halpa sellainen. Eri lähestymistavat ja vahvuudet ruokkivat toisiaan ja samalla auttavat katsomaan omaa työtään tuorein, kriittisemmin silmin.

Ammattitaito näkyy myös virheiden ennaltaehkäisemisessä. Jälkiviisaus ei paljoa lämmitä, jos vasta leikatessa huomaa vauhtisokeuden ja mutkien oikomisen johtaneen puuttuviin kuviin, epäselvyyteen tai kiusallisiin mielleyhtymiin.

 

Oletko matkalla meemiksi?

Ei ole tavatonta, että muuten tyylikäs tuotanto ei heikon levityssuunnitelman vuoksi lopulta tule nähdyksi kuin yrityksen työntekijöiden ja tuurilla heidän perheidensä toimesta. Kuitenkin, kuten markkinoinnissa ylipäätänsä, heikko näkyvyys ei ole lähelläkään pahinta lopputulemaa. Mitä vahvempi brändi yrityksellä on, sen enemmän sillä on hävittävää. Loukkaaminen, uskottavuuden menettäminen tai naurunalaiseksi joutuminen eivät tee hyvää julkikuvalle. Videon korkea huomioarvo pätee – usein korostetusti – myös riman alittuessa.

Mieleeni palaa Ruisrock muutaman vuoden takaa. Kirjoitimme pari kovaa vuosikymmentä nähneen citikkamme ikkunaan (tai siis sen roolia toimittaneeseen kartonkiin): ”Myydään, 5 000 €. Ei renkaanpotkijoita”. Kauppa ei käynyt, mutta muutaman humalaisen selfien näin kyltin vieressä otettavan. Kyse oli toki itseironiasta, mutta jokainen tarkan markan mainostaja voi miettiä, pystyykö todella olemaan varma, ettei halvin vaihtoehto ole askel samaan suuntaan. Rallivideoksi viestimällä päädyt vielä meemiksi. Se on brändille parantumaton sairaus.

 

Kirjoittanut

LEEVI IKONEN

JUNIOR COPYWRITER


Onko tukka hyvin, näkyykö kello?

Tämä vanha vitsi yrittää kertoa meille, kuinka turhamaista on välittää ulkonäöstä. Todellisuudessa me kaikki välitämme siitä, miltä näytämme muiden silmissä. Myös sinulle, joka myyt jotain, ulkonäkösi on tärkeää uskottavuutesi kannalta. Tulevaisuutesi riippuukin siitä, miltä näytät; teetkö voittoa vai joudutko laittamaan pillit pussiin. Kova väite, mutta tosi.

 

Ala, jolla toimit on varmasti kovin kilpailtu. Googlaamalla löytyy sivu toisensa jälkeen yrityksiä, jotka tarjoavat samaa tuotetta tai palvelua. Helpottaako tulevaisuudessa? Ei todellakaan. Tässä kohtaa yrityksesi ulkonäkö ja viestikärki korostuvat entisestään kohderyhmästä riippumatta. Kuluttajien huomiosta kanssasi kilpailevat myös Amazon, Samsung, Nestlé ja muut kansainväliset jätit. Elleivät vielä tänään, niin viimeistään huomenna. Alla muutama vinkki, kuinka pärjätä tässä kilvassa.

 

Näytä hyvältä

Kohdatessamme uuden ihmisen, huomiomme kiinnittyy ensimmäiseksi ulkonäköön. Sama pätee liiketoiminnassa. Siksi yrityksesi visuaalinen ilme niin kokonaisuuden kuin yksittäisten toimenpiteiden osalta on tärkeää. Saattaa nimittäin olla, että tekemäsi Facebook-päivitys tai pieni ilmoitus paikallislehdessä on ainut kontakti, jonka potentiaalinen asiakkaasi näkee. Siksi kannattaa kiinnittää huomiota perusasioihin: millainen logo sinulla on, millainen kuva, millaiset värit ja mitä otsikossa lukee. Jos haluat edetä seuraavalle tasolle, kiinnitä huomiota käyttämääsi tekstityyppiin. Tosin ennen tätä kaikkea kannattaa viilata pilkku kohdalleen ja kirjoittaa oikein.

Kaikki edellä mainittu vaikuttaa viestisi perillemenoon. Ilmoituksen tulee olla luettavissa ja sisäistettävissä yhdellä silmäyksellä. Asiakkaillasi ei ole aikaa ratkoa kryptistä tekstiä tai jäädä miettimään, mitä suttuinen kuva esittää.

 

Toista, toista ja toista

Näy laveasti eri paikoissa, sillä ihmiset seuraavat eri medioita. Ole myös johdonmukainen ja pidä ilmeesi yhtenäisenä. Sinut täytyy tunnistaa, muuten panostuksesi menee hukkaan. Vaikka itse olet jo kyllästynyt tiettyyn valokuvaan, niin todellisuudessa harva suomalainen on nähnyt sen – saati sitten maailman mittakaavassa. Ajattele vaikka Coca-Colaa; se näyttää aina samalta ja siksi tunnistamme sen. Se on tuttu ja tunnistettava valinta ostettavaksi.

 

Muutu, sillä maailma ympärilläsi muuttuu

Yksinkertaistin hieman edellisessä. Coca-Colan ilme nimittäin muuttuu koko ajan hitaasti, mutta varmasti. Se on brändin hienosäätöä, jossa perusteet pysyvät samoina nyanssien muovautuessa. Muodit muuttuvat, joten palvelusi ilmeen on myös muututtava, että pysyt mukana kilpailussa.

 

Helppoa, eikö vaan? Kuten kaikki asiat, kun ne hallitsee. Olet oman työsi asiantuntija ja ollaksesi vakuuttava muiden silmissä, myös ulkoisen ilmeesi tulee olla vakuuttava. Jos tarvitset tukea yritysilmeesi, markkinointisi tai viestintäsi kanssa, olet lämpimästi tervetullut Mainioon. Juodaan kupit kahvia ja rupatellaan kuinka voisimme auttaa.

Kirjoittanut

TIMO AHAVA

AD


1 2