Blogit

Kuvittaja palveluksessasi

Miltä tuntuisi lukea IKEA-kalusteen kokoamisohje ilman kuvia? Olisiko tiedonjanon sammuttavaa lukea kasvikirjasta Idänverijuuri (Agrimonia pilosa) -nimisen kasvin kuvaus pelkin sanoin? Huvittaisiko tutustua Yhdysvaltain lainmuodostusprosessiin ilman infograafeja? Tuskinpa.

 

Kuvitusta on kaikkialla. Kuvilla voi selittää, havainnollistaa, luoda mielikuvia, koristaa ja jopa vääristää todellisuutta mielensä mukaan. Markkinoinnissa ja mainonnassa kuvan ja kuvituksen hyöty on yleensä katseen ja huomion vangitsemisessa sekä mielenkiinnon ylläpitämisessä. Brändimielikuvat rakentuvat niinkin yksinkertaisen asian ympärille kuin symbolit eli logot. Jos saat logosi piirtymään asiakkaan verkkokalvoille ja tekemään brändistäsi sen “the tuotteen”, olet päässyt jo pitkälle. Logon takana piilee kuitenkin paljon muutakin.

 

Persoonallisuudella erottuu. On helppoa napsia kuvapankista kuva myyntimateriaalien kylkeen tyhjyyteen tuijottavasta bisnesmiehestä pilvenpiirtäjässä, mutta kun nämä ilmeettömät zombit tulevat vastaan kaikkialla yrityksestä riippumatta, hukkuu viestisi massaan. Tämän takia kuvittaja tarvitsee avukseen tiimin, jossa on taitoa ja osaamista kiteyttää viestit juuri oikeanlaisiksi ja asiakkaan tarpeita vastaaviksi. Kirkas viesti ja selkeä strategia auttavat ja tekevät kuvittajankin työstä helpompaa. Sisältö ja kuvitus kun kulkevat käsi kädessä.

 

Miellyttävää ja persoonallista kuvaa on mukava katsoa. Siksi mielenkiintoinen sisältö paketoituna uniikkiin, viimeisen päälle hiottuun ja viestiä tukevaan visuaalisuuteen on tärkeää. Jos materiaalisi on kuivempaa kuin verohallinnon vuosikertomus, miksi kukaan luottaisi kykyihisi ratkaista muiden ongelmia? Yhteistyössä mainostoimiston ammattilaisten kanssa saat kaivettua esiin todelliset vahvuutesi myyntiäsi tukemaan. Esimerkiksi selkeät ja oikeasti informatiiviset kuvat saattavat tehdä merkittävän pesäeron sinun ja kilpailijasi välille.

 

Kuvitus on aina persoonan sekä oman elämänkokemuksen ja -katsomuksen tulos. Siksi kuvitus on niin mielenkiintoista: se ei ole koskaan samanlaista.

 

Kuvittaessa otetaan aina huomioon kohderyhmä, toivottu tyyli (vakava/leikkisä, informoiva/abstrakti jne.) On eri asia kuvittaa metallibändin levynkansi kuin luoda yliopistolle lääketieteellisen laitteen ohjekuvitus. Kuvittajan tulee ymmärtää nämä asiat ja olla valmis tekemään erilaisia kuvituksia, juuri sellaisia, joita asiakas ja hänen viestinsä tarvitsee tullakseen ymmärretyksi.

 

Kuvittaja tekee konkreettiseksi ja havainnollistaa sen, mistä puhutaan. Parhaimmillaan kuvittaja siis helpottaa ihmisten elämää, herättää tunteita ja opettaa uusia asioita. Jos tekstisi kaipaa kuvitusta, datasi visualisointia tai villit idiksesi rohkeaa konkretisointia, niin ota yhteyttä! Tehdään yhdessä sisällöistäsi ainutlaatuisia.

 

Kirjoittanut

Kia Petrelius

Graafinen suunnittelija


Kontaktointi on taitolaji

Kiireisillä markkinointipäättäjillä ja toimitusjohtajilla on mielessään miljoona asiaa – miten ihmeessä saan heidät kiinnostumaan omastani edes hetkeksi? Kilpailu huomiosta on kovaa, sillä yhteydenottajia on paljon.

 

Ensinnäkin tykkään ihmisistä. Suhtaudun asioihin avoimesti, uteliaasti ja positiivisesti. Innostun ihmisistä ja heidän asioistaan helposti ja olen myös periksiantamaton. Uskon näiden ominaisuuksien välittyvän myös asiakkaille. Asiakkuuspäällikkönä toimenkuvaani kuuluu paitsi nykyisistä asiakkaista huolehtiminen myös uusien, potentiaalisten asiakkaiden kontaktointi. Työ olisi huomattavasti hankalampaa, jos joutuisi jatkuvasti olemaan omalla epämukavuusalueellaan.

 

Ensimmäinen kontakti uuteen asiakkaaseen tapahtuu yleensä puhelimitse. Soitan markkinointipäättäjälle usein keskelle kiireistä työpäivää. Siinä pienessä hetkessä minun pitää pystyä herättämään itselleni täysin vieraassa ihmisessä tunne siitä, että hän voi luottaa minuun ja edustamaani yritykseen. Mutta mitä miettii markkinointipäättäjä puhelun alussa? Voi ei, taas joku soittelee ja keskeyttää. Onko myymässä jotain? Miksi pitäisi tavata, kalenterikin on ihan täynnä enkä ehdi. Voinko edes luottaa tuohon tyyppiin?

 

Hymyilen soittaessani, sillä se kuuluu puhelimessa. Esitän asiani selkeästi ja lyhyesti ja keskityn sen jälkeen kuuntelemaan asiakasta. Olen kiinnostunut, kuinka voisin häntä ja hänen yritystään auttaa. Onko heillä mahdollisesti jokin haaste, jonka voisimme yhdessä ratkaista. Vaikka luurin toisessa päässä ei alkuun oltaisikaan innostuneita soitostani, aito kiinnostukseni ja innostukseni saa yleensä asiakkaan ”pehmenemään”.

 

Jokaisen puhelun tavoitteena on tietenkin tapaamisen sopiminen ja lopulta yhteistyöhön pääseminen. Yhdestä soitosta voikin alkaa vuosia tai vuosikymmeniä kestävä puolin ja toisin palkitseva ja hedelmällinen yhteistyö. Osasta ihanista asiakkaista tulee jopa ihan oikeita ystäviä. Ihan parasta on, kun joskus joku asiakas kapsahtaa kaulaan ja halaa.

 

Vaikka työssäni on omat haasteensa, hommaa helpottaa se, että tuote on niin sanotusti kunnossa. Tiedän Mainion huippujengin pystyvän huimiin saavutuksiin asiakkaan liiketoiminnan edistämiseksi. Minun tehtäväkseni jää innostaa ja kannustaa asiakasta lähtemään tämän Mainion porukan matkaan.

 

Hymyillään kun soitellaan!

 

Kirjoittanut

SARI PÄLVIRANTA

ASIAKKUUSPÄÄLLIKKÖ


Kannattaako luovuus?

Joskus kauan sitten 2000-luvulla ruotsalainen huippusuunnittelija kertoi lehdistölle, että mainonta ei ole ollenkaan luovaa. Tämä Paradiset-toimiston Joakim Jonasson järkytti allekirjoittaneen pienen suomicopyn maailmankuvaa niin pysyvästi, että vieläkin kirjoitan aiheesta.

Jocken väite on totta, jos luovuus määritellään joksikin korkeataiteelliseksi itseilmaisuksi, jota kaikkien ei tarvitse ymmärtää. JockePocke on hakoteillä, jos mainonta tai modernimmin ilmaistuna markkinointiviestintää pidetään luovana ja jos luovuus määritellään kollektiivisesti tunnettujen asioiden yllättävillä ja ennen näkemättömillä yhdistelmillä. Kirjoitin ”voi olla”, koska 90 % maailman kaupallisista viesteistä ovat sitä myyntiargumenttien ja hintojen hoilaamisen harmaata massaa kun vain 10 % on tarpeeksi positiivisella tavalla poikkeavaa, että sitä voisi kutsua luovaksi.

 

Myykö luovuus?

Kannattaako sitten olla luova? Myykö luova mainonta paremmin? Aihetta on tutkittu vähän ja pinnallisesti, onhan miljoonien mainoseurojen investointi herkkä asia mille tahansa yritykselle. Luovien mainosviestien ympärillä on tutkittu huomioarvoa ja ostohalukkuutta. Gunn Report on seurannut kansainvälisissä kisoissa voittaneita kampanjoita ja kartoittanut asiakkaiden myyntilukuja. Lopputulos ei ole yllättävä: Luovuus lisää myyntiä, koska mainos huomataan ja se eroaa kilpailijoista.

”A euro invested in a highly creative ad campaign had, on average, nearly double the sales impact of a euro spent on a noncreative campaign.”

– Creativity magazine 2013, ”What is creativity?”

Mielenkiintoista on se, että tietyissä tuote- ja palvelukategorioissa luova viesti lisäsi ostohalukkuutta enemmän kuin toisissa. Ihovoide- ja saippuakategorioissa luovuus ei ollut niin tehokasta kuin esim. kahvi- ja virvoitusjuomakategorioissa. Molemmat ryhmät hyötyivät luovuudesta, mutta itsestään selvät tuotevaikutukset (ihon suojaaminen ja puhdistus) vaativat vähemmän luovuutta kuin mielikuvalliset tuote-edut (janon sammuttamisen lisäksi esim. Coke Happiness).

 

Cannesista Suomen arkeen

Mitä jos sitten tehdään esitteitä, tuotekatalogeja ja niin sanottua taktista mainontaa ”hinta-edellä”? Me täällä Mainiossa uskomme, että kaikilla toimenpiteillä pitää olla oma tehtävänsä. Olkoon se sitten myynnin tuki, muistuttaja tai hurmaava digitaalinen sisältö. Haluamme tehdä jokaisen työn niin hyvin kuin mahdollista – ja vielä paremmin. Käytämme luovaa ajattelua viestin kiteyttämiseen ja huomioimme kategorioiden sekä kohderyhmien erityisvaatimukset sekä tarvittavan luovuuden tason.

“Nothing is more efficient than creative advertising. Creative advertising is more memorable, longer lasting, works with less media spending, and builds a fan community…faster.”

– David Ogilvy

Uskomme vakaasti siihen, että pystymme tuomaan tuloksellista lisäarvoa luovuuden kautta mille tahansa tuotteelle tai palvelulle.

Sokerina pohjalla Gunn Reportin menestystarinat viime vuodelta myyntilukuineen: https://www.gunnreport.com/content/bullets-from-gunn/

Kirjoittanut

Peter Keränen

Suunnittelujohtaja, copywriter


1 2 3