Blogit

Kannattaako luovuus?

Joskus kauan sitten 2000-luvulla ruotsalainen huippusuunnittelija kertoi lehdistölle, että mainonta ei ole ollenkaan luovaa. Tämä Paradiset-toimiston Joakim Jonasson järkytti allekirjoittaneen pienen suomicopyn maailmankuvaa niin pysyvästi, että vieläkin kirjoitan aiheesta.

Jocken väite on totta, jos luovuus määritellään joksikin korkeataiteelliseksi itseilmaisuksi, jota kaikkien ei tarvitse ymmärtää. JockePocke on hakoteillä, jos mainonta tai modernimmin ilmaistuna markkinointiviestintää pidetään luovana ja jos luovuus määritellään kollektiivisesti tunnettujen asioiden yllättävillä ja ennen näkemättömillä yhdistelmillä. Kirjoitin ”voi olla”, koska 90 % maailman kaupallisista viesteistä ovat sitä myyntiargumenttien ja hintojen hoilaamisen harmaata massaa kun vain 10 % on tarpeeksi positiivisella tavalla poikkeavaa, että sitä voisi kutsua luovaksi.

 

Myykö luovuus?

Kannattaako sitten olla luova? Myykö luova mainonta paremmin? Aihetta on tutkittu vähän ja pinnallisesti, onhan miljoonien mainoseurojen investointi herkkä asia mille tahansa yritykselle. Luovien mainosviestien ympärillä on tutkittu huomioarvoa ja ostohalukkuutta. Gunn Report on seurannut kansainvälisissä kisoissa voittaneita kampanjoita ja kartoittanut asiakkaiden myyntilukuja. Lopputulos ei ole yllättävä: Luovuus lisää myyntiä, koska mainos huomataan ja se eroaa kilpailijoista.

”A euro invested in a highly creative ad campaign had, on average, nearly double the sales impact of a euro spent on a noncreative campaign.”

– Creativity magazine 2013, ”What is creativity?”

Mielenkiintoista on se, että tietyissä tuote- ja palvelukategorioissa luova viesti lisäsi ostohalukkuutta enemmän kuin toisissa. Ihovoide- ja saippuakategorioissa luovuus ei ollut niin tehokasta kuin esim. kahvi- ja virvoitusjuomakategorioissa. Molemmat ryhmät hyötyivät luovuudesta, mutta itsestään selvät tuotevaikutukset (ihon suojaaminen ja puhdistus) vaativat vähemmän luovuutta kuin mielikuvalliset tuote-edut (janon sammuttamisen lisäksi esim. Coke Happiness).

 

Cannesista Suomen arkeen

Mitä jos sitten tehdään esitteitä, tuotekatalogeja ja niin sanottua taktista mainontaa ”hinta-edellä”? Me täällä Mainiossa uskomme, että kaikilla toimenpiteillä pitää olla oma tehtävänsä. Olkoon se sitten myynnin tuki, muistuttaja tai hurmaava digitaalinen sisältö. Haluamme tehdä jokaisen työn niin hyvin kuin mahdollista – ja vielä paremmin. Käytämme luovaa ajattelua viestin kiteyttämiseen ja huomioimme kategorioiden sekä kohderyhmien erityisvaatimukset sekä tarvittavan luovuuden tason.

“Nothing is more efficient than creative advertising. Creative advertising is more memorable, longer lasting, works with less media spending, and builds a fan community…faster.”

– David Ogilvy

Uskomme vakaasti siihen, että pystymme tuomaan tuloksellista lisäarvoa luovuuden kautta mille tahansa tuotteelle tai palvelulle.

Sokerina pohjalla Gunn Reportin menestystarinat viime vuodelta myyntilukuineen: https://www.gunnreport.com/content/bullets-from-gunn/

Kirjoittanut

Peter Keränen

Suunnittelujohtaja, copywriter


Iso mies, munat ja kaikki.

Moi. Mä olen Samu ja olen graafinen suunnittelija Mainiossa. Takanani on osaltani onnistunut ensimmäinen vuosi markkinointiviestinnän alalla! Nyt kerrataan hieman, miten vuosi on mennyt.

 

Tepastelin työssä oppimaan Mainioon maanantaina 7.3.2016. Silloin en vielä graafisen suunnittelijan alkuna osannut arvata, mitä kaikkea edessä olisikaan. Odotin vain innolla isomman työporukan kanssa yhdessä tekemistä ja alan ammattilaisilta oppimista. Ei siinä kovin kauan mennyt, kun olin jo osa työilmapiiriä ja täysin työn touhussa. Muilta meinasi siinä vaiheessa unohtua, että olen harjoittelija, en työntekijä. Kuitenkaan en voinut olla nauttimatta joka hetkestä. Parasta oli, kun pääsi tekemään heti oikeita asioita.

 

Suomen hyytävän kesän saattelemana valmistuin ja sain käsiini kuva-artesaanin paperit Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksesta graafisen suunnittelun linjalta. Se oli kuitenkin pientä sen rinnalla, että olin onnistunut vakuuttamaan Hannelen työharjoitteluni aikana. Työni alkoivat (tai jatkuivat) kesäkuussa 2016 AD-assistentina ja huhtikuussa 2017 tittelini päivitettiin graafiseksi suunnittelijaksi. Protip: Mainio ei ole yhtään huonompi harjoittelupaikka, jos oikeasti haluaa tehdä töitä!

 

Hieman omasta mielestäni vitsinä olen päätynyt toimiston tekniseksi tueksi graafisen suunnittelun ohella. Olen siis vain muita parempi googlettamaan, mistä vika voisi johtua, jos en itse ratkaisua jo tiedä. Graafisen suunnittelun ja näiden teknisen tuen hommien lisäksi kehitän Mainion omaa sosiaalista mediaa ja levittelen siipiäni tekstien maailmassa sloganeja suunnitellen ja tätä blogia kirjoittaen. Vaihtelevuus on minulle tärkeä osa työtä, ja onnekseni meidän toimistolla yksikään päivä ei ole samanlainen.

 

Nyt kun en ole enää hetkeen ollut koulumaailmassa, on minun pitänyt tavalla tai toisella vetäistä ”aikuisten housut” jalkaan. Nyt on totisesti aika näyttää, mistä minut on tehty. Tälläkin hetkellä näin tekee myös Mainio. Ei ole kauankaan siitä, kun ilmoitimme laajentavamme toimintaamme Helsinkiin, ja siellä olemme nyt porskuttaneet jo helmikuusta asti. Siinä onkin porukan nuorimmalla ollut mukana roikkumista. Onneksi vauhti ja vaaralliset tilanteet ovat veressä – kunhan jalat pysyvät maassa, ja ei oikeasti kuljeta liian kovaa.

 

Malttamattomana odottelen mitä tuleva vuosi tuo vielä mukanaan. Ei voi tietää, jos nuo aikuisten housut eivät enää kohta tarvitsisikaan henkseleitä.

Kirjoittanut

SAMU RISSANEN

GRAAFINEN SUUNNITTELIJA


Ylösnouseva profeetta: vältä nämä 5 mokaa!

Jeesuksen arvioidusta ylösnousemuspäivästä on kulunut 1984 vuotta. Paljon on muuttunut sitten vuoden 33 – tuli Rooman imperiumin tuho, renessanssi, teollinen vallankumous, pari maailmansotaa, ensimmäinen kuukävely, Internet, Dingon paluu…

Mikäli Jeesus – tai joku muu uskonnollinen profeetta – päättää tehdä Dingon tavoin pitkään odotetun comebackin, on Hänen syytä perehtyä ensin alla olevaan Viiteen ehdotukseen, joka sisältää pahimmat kompastuskivet reinkarnaatiossa 2010-luvulla.

 

5. Älä suorita ihmeitä ilman työlupaa

Ennen kävely- tai näkökyvyn palauttamista tulisi hankkia asianmukaiset paperit, teki työtä sitten pro bono tai ei. Valevapahtajan titteli iltapäivälehdissä ei ole brändille hyvä risti kannettavaksi. Myös saarnatessa tulisi ottaa huomioon katuesiintymisen lainmukaisuus (kaupungin kanssa ennakkoon sovitulla paikalla).

 

4. Älä saarnaa alueellisesti tekijänoikeussuojattua sanaa

Laillisesti asukoon teissä Kristuksen sana! Monet suosituimmista Raamatun käännöksistä on alueellisesti tekijänoikeussuojattu: esimerkiksi luetuimman englanninkielisen käännöksen, Kuningas Jamesin version tekijänoikeudet ovat Englannissa, Walesissa ja Pohjois-Irlannissa Queen’s Printer -valtionviraston, ei suinkaan Kristuksen itsensä hallussa.

 

3. Älä muuta vettä viiniksi vasten Euroopan unionin alkoholilainsäädäntöä

Suomessa alkoholin ilmaisanniskelu julkisella paikalla on kiellettyä. Yli 4,7-prosenttisten alkoholijuomien myyntiin on puolestaan yksinoikeus valtionyhtiö Alkolla.

EU:n tilaviinien vähittäismyynnin poikkeussäädös C-198/2014 mahdollistaa kuitenkin tilaviinin myynnin suoraan valmistuspaikalta. Muuttaminen laskettaneen valmistamiseksi, mikä tarkoittaa sitä, että vapahtaja voi tarjoilla nimellistä korvausta vastaan seuraajilleen marjoista, hedelmistä tai muista kasvinosista – ei kuitenkaan rypäleistä – valmistettua enintään 13 tilavuusprosentin vahvuista käsityöläisviiniä aina viiteensataantuhanteen litraan vuodessa.

 

2. Älä uudelleensynny ilman oleskelulupaa

Lähi-idän kaoottinen tilanne ja sitä seurannut pakolaiskriisi eivät tee israelilaistaustaisen, toogatyylisiä pukeutumisratkaisuja suosivan parrakkaan mieshenkilön elämästä helppoa Euroopassa. Ilman oleskelulupaa tai vähintäänkin henkilöllisyystodistusta karkotuksen riski on suuri. Yhdysvalloissa tilanne ei juuri paremmalta näytä.

Vapahtajan olisikin fiksua harkita uudelleensyntypaikakseen esimerkiksi Etelä-Aasiaa, jossa uskonnollisuus on läntistä maailmaa trendikkäämpää, kuulijakuntaa riittää ja jossa suhtautuminen byrokratiaan on lähempänä vuotta 33 kuin läntisessä maailmassa – mahdollistaen kohtien 5, 4 ja 3 nakkaamisen romukoppaan.

 

1. Saarnaa somessa

Kallioilta huutelun päivät ovat ohi – Instagram, Snapchat ja Facebook ovat reinkarnaation make it or break it! Ensimmäinen haaste informaatiomassasta nousemiseen on hakukoneoptimointi; googlaamalla ”Jeesus” saa sellaisen massan tavaraa, että etusivulle pomppaamisessa riittää savottaa vähän kovemmallekin digigurulle.

Lisäksi: Raamattu on nykyihmiselle sikapitkä potenssiin kymmenen. Mielenkiinto on herätettävä HETI. Suositeltavaa olisikin sorvata otsikot muotoon, joka on mahdollisimman provosoiva ja sisältää lupauksen helposti silmäiltävästä listasta. Siionit ja sakramentit olisi hyvä vaihtaa selkokielelle, kuten emojeiksi.

 

Jälkisanat: teksti on satiiri. Sen ei ole tarkoitus loukata kirkkoa, uskovia tai Dingoa.

 


1 2