Blogit

Iso mies, munat ja kaikki.

Moi. Mä olen Samu ja olen graafinen suunnittelija Mainiossa. Takanani on osaltani onnistunut ensimmäinen vuosi markkinointiviestinnän alalla! Nyt kerrataan hieman, miten vuosi on mennyt.

 

Tepastelin työssä oppimaan Mainioon maanantaina 7.3.2016. Silloin en vielä graafisen suunnittelijan alkuna osannut arvata, mitä kaikkea edessä olisikaan. Odotin vain innolla isomman työporukan kanssa yhdessä tekemistä ja alan ammattilaisilta oppimista. Ei siinä kovin kauan mennyt, kun olin jo osa työilmapiiriä ja täysin työn touhussa. Muilta meinasi siinä vaiheessa unohtua, että olen harjoittelija, en työntekijä. Kuitenkaan en voinut olla nauttimatta joka hetkestä. Parasta oli, kun pääsi tekemään heti oikeita asioita.

 

Suomen hyytävän kesän saattelemana valmistuin ja sain käsiini kuva-artesaanin paperit Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksesta graafisen suunnittelun linjalta. Se oli kuitenkin pientä sen rinnalla, että olin onnistunut vakuuttamaan Hannelen työharjoitteluni aikana. Työni alkoivat (tai jatkuivat) kesäkuussa 2016 AD-assistentina ja huhtikuussa 2017 tittelini päivitettiin graafiseksi suunnittelijaksi. Protip: Mainio ei ole yhtään huonompi harjoittelupaikka, jos oikeasti haluaa tehdä töitä!

 

Hieman omasta mielestäni vitsinä olen päätynyt toimiston tekniseksi tueksi graafisen suunnittelun ohella. Olen siis vain muita parempi googlettamaan, mistä vika voisi johtua, jos en itse ratkaisua jo tiedä. Graafisen suunnittelun ja näiden teknisen tuen hommien lisäksi kehitän Mainion omaa sosiaalista mediaa ja levittelen siipiäni tekstien maailmassa sloganeja suunnitellen ja tätä blogia kirjoittaen. Vaihtelevuus on minulle tärkeä osa työtä, ja onnekseni meidän toimistolla yksikään päivä ei ole samanlainen.

 

Nyt kun en ole enää hetkeen ollut koulumaailmassa, on minun pitänyt tavalla tai toisella vetäistä ”aikuisten housut” jalkaan. Nyt on totisesti aika näyttää, mistä minut on tehty. Tälläkin hetkellä näin tekee myös Mainio. Ei ole kauankaan siitä, kun ilmoitimme laajentavamme toimintaamme Helsinkiin, ja siellä olemme nyt porskuttaneet jo helmikuusta asti. Siinä onkin porukan nuorimmalla ollut mukana roikkumista. Onneksi vauhti ja vaaralliset tilanteet ovat veressä – kunhan jalat pysyvät maassa, ja ei oikeasti kuljeta liian kovaa.

 

Malttamattomana odottelen mitä tuleva vuosi tuo vielä mukanaan. Ei voi tietää, jos nuo aikuisten housut eivät enää kohta tarvitsisikaan henkseleitä.

Kirjoittanut

SAMU RISSANEN

GRAAFINEN SUUNNITTELIJA


Ylösnouseva profeetta: vältä nämä 5 mokaa!

Jeesuksen arvioidusta ylösnousemuspäivästä on kulunut 1984 vuotta. Paljon on muuttunut sitten vuoden 33 – tuli Rooman imperiumin tuho, renessanssi, teollinen vallankumous, pari maailmansotaa, ensimmäinen kuukävely, Internet, Dingon paluu…

Mikäli Jeesus – tai joku muu uskonnollinen profeetta – päättää tehdä Dingon tavoin pitkään odotetun comebackin, on Hänen syytä perehtyä ensin alla olevaan Viiteen ehdotukseen, joka sisältää pahimmat kompastuskivet reinkarnaatiossa 2010-luvulla.

 

5. Älä suorita ihmeitä ilman työlupaa

Ennen kävely- tai näkökyvyn palauttamista tulisi hankkia asianmukaiset paperit, teki työtä sitten pro bono tai ei. Valevapahtajan titteli iltapäivälehdissä ei ole brändille hyvä risti kannettavaksi. Myös saarnatessa tulisi ottaa huomioon katuesiintymisen lainmukaisuus (kaupungin kanssa ennakkoon sovitulla paikalla).

 

4. Älä saarnaa alueellisesti tekijänoikeussuojattua sanaa

Laillisesti asukoon teissä Kristuksen sana! Monet suosituimmista Raamatun käännöksistä on alueellisesti tekijänoikeussuojattu: esimerkiksi luetuimman englanninkielisen käännöksen, Kuningas Jamesin version tekijänoikeudet ovat Englannissa, Walesissa ja Pohjois-Irlannissa Queen’s Printer -valtionviraston, ei suinkaan Kristuksen itsensä hallussa.

 

3. Älä muuta vettä viiniksi vasten Euroopan unionin alkoholilainsäädäntöä

Suomessa alkoholin ilmaisanniskelu julkisella paikalla on kiellettyä. Yli 4,7-prosenttisten alkoholijuomien myyntiin on puolestaan yksinoikeus valtionyhtiö Alkolla.

EU:n tilaviinien vähittäismyynnin poikkeussäädös C-198/2014 mahdollistaa kuitenkin tilaviinin myynnin suoraan valmistuspaikalta. Muuttaminen laskettaneen valmistamiseksi, mikä tarkoittaa sitä, että vapahtaja voi tarjoilla nimellistä korvausta vastaan seuraajilleen marjoista, hedelmistä tai muista kasvinosista – ei kuitenkaan rypäleistä – valmistettua enintään 13 tilavuusprosentin vahvuista käsityöläisviiniä aina viiteensataantuhanteen litraan vuodessa.

 

2. Älä uudelleensynny ilman oleskelulupaa

Lähi-idän kaoottinen tilanne ja sitä seurannut pakolaiskriisi eivät tee israelilaistaustaisen, toogatyylisiä pukeutumisratkaisuja suosivan parrakkaan mieshenkilön elämästä helppoa Euroopassa. Ilman oleskelulupaa tai vähintäänkin henkilöllisyystodistusta karkotuksen riski on suuri. Yhdysvalloissa tilanne ei juuri paremmalta näytä.

Vapahtajan olisikin fiksua harkita uudelleensyntypaikakseen esimerkiksi Etelä-Aasiaa, jossa uskonnollisuus on läntistä maailmaa trendikkäämpää, kuulijakuntaa riittää ja jossa suhtautuminen byrokratiaan on lähempänä vuotta 33 kuin läntisessä maailmassa – mahdollistaen kohtien 5, 4 ja 3 nakkaamisen romukoppaan.

 

1. Saarnaa somessa

Kallioilta huutelun päivät ovat ohi – Instagram, Snapchat ja Facebook ovat reinkarnaation make it or break it! Ensimmäinen haaste informaatiomassasta nousemiseen on hakukoneoptimointi; googlaamalla ”Jeesus” saa sellaisen massan tavaraa, että etusivulle pomppaamisessa riittää savottaa vähän kovemmallekin digigurulle.

Lisäksi: Raamattu on nykyihmiselle sikapitkä potenssiin kymmenen. Mielenkiinto on herätettävä HETI. Suositeltavaa olisikin sorvata otsikot muotoon, joka on mahdollisimman provosoiva ja sisältää lupauksen helposti silmäiltävästä listasta. Siionit ja sakramentit olisi hyvä vaihtaa selkokielelle, kuten emojeiksi.

 

Jälkisanat: teksti on satiiri. Sen ei ole tarkoitus loukata kirkkoa, uskovia tai Dingoa.

 


Video on kieli, ei tekniikka

Älä viesti rallivideoksi

Ostakaa videoita, markalla tai kahdella jo paljon saa. Liikkuva kuva on helposti lähestyttävissä ja nyt myös yhä useamman tuotettavissa; vuosikymmenessä kameroiden hinnat ovat syöksyneet alas sellaista kyytiä, että silmät vettyvät. Tekijöiden kirjo paisuu ja hinnat laskevat. Voiko laadukkaita videotuotantoja pian ostaa helposti ja halvalla kuin makkaraa torilta?

Ei voi. Valitettavasti.

Ansioluettelossani väitän puhuvani ruotsia. Toden totta, jos tarvitset umpiruotsalaisella alueella jonkun asioimaan puolestasi nakkikioskilla, kysymään matkaohjeita tai toivottamaan päivänjatkot, olen tehtävän tasalla kuin partiopoika. Uskoisitko tämän pohjalta yritysviestintäsi käsiini toisella kotimaisella? En minäkään. Myös video on kieli, jonka sujuva hallitseminen vaatii opiskelua ja eritoten rutiinia. Ja natiivi huomaa alkeelliset virheet puolella silmälläkin.

 

Haetaan halpaa yleisneroa

Vieraile Belfastissa tai Glasgow’ssa niin tajuat, ettei englanninkielen taito vielä tarkoita, että saisit eri murteista mitään tolkkua. Myös liikkuvasta kuvasta löytyy loputon määrä murteita, kun syvennytään yläkäsitteestä. Esimerkiksi lyhytelokuva ja mainos eivät suinkaan ole sama asia, vaikka toistensa kerrontaa osin lainailevatkin. Ikoninen neuvosto-ohjaaja Andrei Tarkovski on sanonut, että olisi tahtonut ohjata lyhytelokuvia, muttei osannut.

Näyttävästä showreelistä on vaikea sanoa, onko tekijällä mitään ymmärrystä markkinoinnin strategiselta puolelta. Taidekoulun kasvattina itsellänikin meni hetki päästä sisään markkinointiviestinnän kielioppiin – etteivät estetiikka, tarinallisuus ja nokkeluus olekaan itseisarvoja, toisin kuin myynnin kasvattaminen. Toisaalta taas koen tarjonneeni tarinallisilla vahvuuksillani uusia lähestymistapoja sen saavuttamiseksi. Tästä pääsemmekin oleelliseen menestyksen avaimeen: yhteistyöhön.

Mainostoimiston suurempi tekijämäärä verrattuna ns. autotallitoimijaan ei näy ainoastaan volyymissa, vaan myös laadussa. Laatua on helpompi luvata, kun jokaiselle osa-alueelle strategisesta suunnittelusta käsikirjoittamiseen, kuvaamiseen, leikkaamiseen ja levittämiseen on nimetä ammattilainen. Harva meistä on yleisnero – vielä harvempi halpa sellainen. Eri lähestymistavat ja vahvuudet ruokkivat toisiaan ja samalla auttavat katsomaan omaa työtään tuorein, kriittisemmin silmin.

Ammattitaito näkyy myös virheiden ennaltaehkäisemisessä. Jälkiviisaus ei paljoa lämmitä, jos vasta leikatessa huomaa vauhtisokeuden ja mutkien oikomisen johtaneen puuttuviin kuviin, epäselvyyteen tai kiusallisiin mielleyhtymiin.

 

Oletko matkalla meemiksi?

Ei ole tavatonta, että muuten tyylikäs tuotanto ei heikon levityssuunnitelman vuoksi lopulta tule nähdyksi kuin yrityksen työntekijöiden ja tuurilla heidän perheidensä toimesta. Kuitenkin, kuten markkinoinnissa ylipäätänsä, heikko näkyvyys ei ole lähelläkään pahinta lopputulemaa. Mitä vahvempi brändi yrityksellä on, sen enemmän sillä on hävittävää. Loukkaaminen, uskottavuuden menettäminen tai naurunalaiseksi joutuminen eivät tee hyvää julkikuvalle. Videon korkea huomioarvo pätee – usein korostetusti – myös riman alittuessa.

Mieleeni palaa Ruisrock muutaman vuoden takaa. Kirjoitimme pari kovaa vuosikymmentä nähneen citikkamme ikkunaan (tai siis sen roolia toimittaneeseen kartonkiin): ”Myydään, 5 000 €. Ei renkaanpotkijoita”. Kauppa ei käynyt, mutta muutaman humalaisen selfien näin kyltin vieressä otettavan. Kyse oli toki itseironiasta, mutta jokainen tarkan markan mainostaja voi miettiä, pystyykö todella olemaan varma, ettei halvin vaihtoehto ole askel samaan suuntaan. Rallivideoksi viestimällä päädyt vielä meemiksi. Se on brändille parantumaton sairaus.

 

Kirjoittanut

LEEVI IKONEN

JUNIOR COPYWRITER


1 2