Blogit

Kontaktointi on taitolaji

Kiireisillä markkinointipäättäjillä ja toimitusjohtajilla on mielessään miljoona asiaa – miten ihmeessä saan heidät kiinnostumaan omastani edes hetkeksi? Kilpailu huomiosta on kovaa, sillä yhteydenottajia on paljon.

 

Ensinnäkin tykkään ihmisistä. Suhtaudun asioihin avoimesti, uteliaasti ja positiivisesti. Innostun ihmisistä ja heidän asioistaan helposti ja olen myös periksiantamaton. Uskon näiden ominaisuuksien välittyvän myös asiakkaille. Asiakkuuspäällikkönä toimenkuvaani kuuluu paitsi nykyisistä asiakkaista huolehtiminen myös uusien, potentiaalisten asiakkaiden kontaktointi. Työ olisi huomattavasti hankalampaa, jos joutuisi jatkuvasti olemaan omalla epämukavuusalueellaan.

 

Ensimmäinen kontakti uuteen asiakkaaseen tapahtuu yleensä puhelimitse. Soitan markkinointipäättäjälle usein keskelle kiireistä työpäivää. Siinä pienessä hetkessä minun pitää pystyä herättämään itselleni täysin vieraassa ihmisessä tunne siitä, että hän voi luottaa minuun ja edustamaani yritykseen. Mutta mitä miettii markkinointipäättäjä puhelun alussa? Voi ei, taas joku soittelee ja keskeyttää. Onko myymässä jotain? Miksi pitäisi tavata, kalenterikin on ihan täynnä enkä ehdi. Voinko edes luottaa tuohon tyyppiin?

 

Hymyilen soittaessani, sillä se kuuluu puhelimessa. Esitän asiani selkeästi ja lyhyesti ja keskityn sen jälkeen kuuntelemaan asiakasta. Olen kiinnostunut, kuinka voisin häntä ja hänen yritystään auttaa. Onko heillä mahdollisesti jokin haaste, jonka voisimme yhdessä ratkaista. Vaikka luurin toisessa päässä ei alkuun oltaisikaan innostuneita soitostani, aito kiinnostukseni ja innostukseni saa yleensä asiakkaan ”pehmenemään”.

 

Jokaisen puhelun tavoitteena on tietenkin tapaamisen sopiminen ja lopulta yhteistyöhön pääseminen. Yhdestä soitosta voikin alkaa vuosia tai vuosikymmeniä kestävä puolin ja toisin palkitseva ja hedelmällinen yhteistyö. Osasta ihanista asiakkaista tulee jopa ihan oikeita ystäviä. Ihan parasta on, kun joskus joku asiakas kapsahtaa kaulaan ja halaa.

 

Vaikka työssäni on omat haasteensa, hommaa helpottaa se, että tuote on niin sanotusti kunnossa. Tiedän Mainion huippujengin pystyvän huimiin saavutuksiin asiakkaan liiketoiminnan edistämiseksi. Minun tehtäväkseni jää innostaa ja kannustaa asiakasta lähtemään tämän Mainion porukan matkaan.

 

Hymyillään kun soitellaan!

Kirjoittanut

SARI PÄLVIRANTA

ASIAKKUUSPÄÄLLIKKÖ