Blogit

Kuvittaja palveluksessasi

Miltä tuntuisi lukea IKEA-kalusteen kokoamisohje ilman kuvia? Olisiko tiedonjanon sammuttavaa lukea kasvikirjasta Idänverijuuri (Agrimonia pilosa) -nimisen kasvin kuvaus pelkin sanoin? Huvittaisiko tutustua Yhdysvaltain lainmuodostusprosessiin ilman infograafeja? Tuskinpa.

 

Kuvitusta on kaikkialla. Kuvilla voi selittää, havainnollistaa, luoda mielikuvia, koristaa ja jopa vääristää todellisuutta mielensä mukaan. Markkinoinnissa ja mainonnassa kuvan ja kuvituksen hyöty on yleensä katseen ja huomion vangitsemisessa sekä mielenkiinnon ylläpitämisessä. Brändimielikuvat rakentuvat niinkin yksinkertaisen asian ympärille kuin symbolit eli logot. Jos saat logosi piirtymään asiakkaan verkkokalvoille ja tekemään brändistäsi sen “the tuotteen”, olet päässyt jo pitkälle. Logon takana piilee kuitenkin paljon muutakin.

 

Persoonallisuudella erottuu. On helppoa napsia kuvapankista kuva myyntimateriaalien kylkeen tyhjyyteen tuijottavasta bisnesmiehestä pilvenpiirtäjässä, mutta kun nämä ilmeettömät zombit tulevat vastaan kaikkialla yrityksestä riippumatta, hukkuu viestisi massaan. Tämän takia kuvittaja tarvitsee avukseen tiimin, jossa on taitoa ja osaamista kiteyttää viestit juuri oikeanlaisiksi ja asiakkaan tarpeita vastaaviksi. Kirkas viesti ja selkeä strategia auttavat ja tekevät kuvittajankin työstä helpompaa. Sisältö ja kuvitus kun kulkevat käsi kädessä.

 

Miellyttävää ja persoonallista kuvaa on mukava katsoa. Siksi mielenkiintoinen sisältö paketoituna uniikkiin, viimeisen päälle hiottuun ja viestiä tukevaan visuaalisuuteen on tärkeää. Jos materiaalisi on kuivempaa kuin verohallinnon vuosikertomus, miksi kukaan luottaisi kykyihisi ratkaista muiden ongelmia? Yhteistyössä mainostoimiston ammattilaisten kanssa saat kaivettua esiin todelliset vahvuutesi myyntiäsi tukemaan. Esimerkiksi selkeät ja oikeasti informatiiviset kuvat saattavat tehdä merkittävän pesäeron sinun ja kilpailijasi välille.

 

Kuvitus on aina persoonan sekä oman elämänkokemuksen ja -katsomuksen tulos. Siksi kuvitus on niin mielenkiintoista: se ei ole koskaan samanlaista.

 

Kuvittaessa otetaan aina huomioon kohderyhmä, toivottu tyyli (vakava/leikkisä, informoiva/abstrakti jne.) On eri asia kuvittaa metallibändin levynkansi kuin luoda yliopistolle lääketieteellisen laitteen ohjekuvitus. Kuvittajan tulee ymmärtää nämä asiat ja olla valmis tekemään erilaisia kuvituksia, juuri sellaisia, joita asiakas ja hänen viestinsä tarvitsee tullakseen ymmärretyksi.

 

Kuvittaja tekee konkreettiseksi ja havainnollistaa sen, mistä puhutaan. Parhaimmillaan kuvittaja siis helpottaa ihmisten elämää, herättää tunteita ja opettaa uusia asioita. Jos tekstisi kaipaa kuvitusta, datasi visualisointia tai villit idiksesi rohkeaa konkretisointia, niin ota yhteyttä! Tehdään yhdessä sisällöistäsi ainutlaatuisia.

 

Kirjoittanut

Kia Petrelius

Graafinen suunnittelija