Spekula Rasa

Etsimme nyt uutta pääyhteistyökumppania serveriympäristömme uusimista koskeviin hankkeisiin. Haluamme, että ratkaisu lisää työtehoa ja selkeyttä toiminnassamme.

Mainostoimisto Mainio on vuonna 1999 perustettu yrittäjävetoinen ja vahvan tamperelainen toimija. Palvelemme erityisesti rakennusalaa, teollisuutta ja logistiikan toimijoita. Olemme luotettava kumppani. Etsimme nyt uutta pääyhteistyökumppania serveriympäristömme uusimista koskeviin hankkeisiin.

Haluamme tarjota työntekijöillemme vain parasta, joten etsimme serveriratkaisua, johon yhteys kotitoimipisteeltä ja toimistolta on sujuvaa. Työtiedostomme ovat suuria ja niiden on sijaittava yhdessä paikassa, joten palvelun nopeus ja latenssi ovat meille äärimmäisen tärkeitä. Haluamme, että ratkaisu lisää työtehoa ja selkeyttä toiminnassamme. Arvostamme innovatiivisuutta ja ratkaisukeskeisyyttä.

Jotta voimme arvioida kilpailutukseen osallistuvia tarjoajia yhdenvertaisesti, pyydämme toimittamaan meille seuraavat dokumentit:

  • Ote yritystietokannasta
  • Selvitys yrityksen omistusrakenteesta, vastuullisista omistajista ja toimivasta johdosta
  • Todistus maksetuista veroista (enintään 3 kk vanha)
  • Selvitys yrityksen veloista ja velkojan allekirjoittama todistus mahdollisista velkajärjestelyistä
  • Luottoluokitustiedot
  • Kuvaus tarjottavasta ratkaisusta ja sen hinta
  • Ratkaisun toteuttamiseen osallistuvien henkilöiden (enintään kolme) esittely ja kokemus vastaavista ratkaisuista henkilöittäin. Koska kohtelemme kaikkia ihmisiä yhdenveroisina, osallistuvan tiimin sukupuoleen tai syntyperään liittyvät tiedot eivät voi ilmetä dokumentista.
  • Neljä enintään 1,5 vuotta vanhaa referenssiä, jonka tekemiseen ratkaisua toteuttavat henkilöt kaikki ovat osallistuneet ja referenssitahojen hankinnoista vastaavan henkilön yhteystiedot
  • Allekirjoitettu asiakaspalvelulupaus

Kilpailutuksen voittaja pääsee neuvottelemaan Mainion kanssa serveriratkaisusta. Voittaja voi tarjota halutessaan serveriratkaisulle myös ylläpitopakettia. Mainio sitoutuu pyytämään tarjouskilpailun voittajalta tarjouksen tämän tarjouskilpailun päättymistä seuraavan vuoden aikana myös muissa serveriratkaisuja tai konekantaan liittyviä ratkaisuja koskevissa kilpailutuksissa.

Kilpailutukseen osallistujat pisteytetään ehdotuksen innovatiivisuuden, toteutuskelpoisuuden, käytännönläheisyyden, toimivuuden, laajuuden, tarpeeseenvastaavuuden ja hinnan perusteella.

Kilpailutuksen koetyönä luot ehdotuksen konekantamme uusimisesta. Konekannan tulisi olla viimeisintä mallia, täysin optiovarustein ja suomenkielisillä käyttöliittymillä. Mukana toimitetaan esiasennettu Adobe CC. Koetyöhön sisältyy uuden laitteiston hankinta materiaalikuluineen sekä tiedote mahdollisen mediabudjetin kanssa. Koetyöstä ei makseta korvausta.

Mainio pidättää oikeuden olla hankkimatta tarjouspyynnössä määriteltyä tuotetta/palvelua ja olla sitoutumatta mahdollisiin lisähankintoihin.

Spekulapyyntö sieltä jostain

Jos tällainen pyyntö pompsahtaisi postiisi, silmät saattaisivat pullahtaa päästä, vai mitä? Kuka tuollaiseen nyt vastaisi? No, tota... tervetuloa mainosalalle. Spekula, spekulatiivinen työ, koetyö, kilpailutyö, kilpailutustyö, taidonnäyte, ilmaispihvi, miksi näitä nyt kutsua. Olemme alallamme tottuneet vastaaviin pyyntöihin, vaikka tämä oma toiveemme pyyhkii niillä lattiaa. Se samaan aikaan naurattaa ja vetää hiljaiseksi.

Mainostoimistojen myötämielisyys ja optimistisuus usein sahaa meidän omaa oksaamme. Lopultahan jokaisen spekulatiivisen työn maksavat meidän asiakkaamme tai omistajamme. Ehkä summa leivotaan kilpailuhintaan, jolloin kilpailun usein häviää liian korkean hinnan takia. Koetöissä puhutaan tapauksesta riippuen ehkä noin 30-60 työtunnista, ja työn tekee useimmiten 4-5 mainostoimistoa. Tällä työmäärällä, jonka arvoksi sadan euron tuntihinnalla laskettuna saadaan 12 000-30 000 €, yksi kilpailuun osallistuva saavuttaa oikeuden tehdä jonkin toisen työn, jonka hinnasta on todennäköisesti pumpattu marginaali minimiin. Parhaassa tapauksessa tämä toinen työ perustuu spekulatyöhön, jolloin demo ei mene susille.Tällöin toki asiakas käytännössä tilaa neljästä viiteen työtä ja on valmis maksamaan yhdestä. Aika limaista.

Prosessissa on täten ainakin 75-80 % hukkaa. Ihan puhdasta hävikkiä, josta ei hyödy kukaan. Hävikkiä, jonka toteuttaja ei saa mitään korvausta työstä ja täten joutuu maksattamaan tekijän palkkion joko omistajilla, asiakkailla tai ei-oona, jos tiimissä oli esimerkiksi freelancereita. Tämä on erityisen ikävää, sillä todellisuudessa ilmaistöistä ainakin 75 % ratkaisisi asiakkaan ongelman, mahdollisesti jokainen. Kyse on toki yrittämiseen sisältyvästä riskistä. Samalla se on epäterve rakenne, joka alallemme on pesiytynyt. Saatko demokupin kahvia kahviosta? Pihasi vihersuunnittelusta viisi vaihtoehtoa ilmaiseksi eri suunnittelijoilta? Etkä taida saada sähkösuunnitteluakaan näytteenä. En täten ymmärrä, miten on mahdollista, että markkinointiviestinnän suunnittelussa vaaditaan valmis näkemys ja demotyö.

Mikä siis ratkaisuksi?

  1. Ei pyydetä spekulaa.
  2. Ei tehdä spekulaa: kiusauksesta kieltäytyminen ihan puhtaaseen todennäköisyyslaskentaan vedoten. On hedelmällisempää itse etsiä asiakkaansa kuin juosta kilpaa.
  3. Kevennetään kilpailutuksia: ainoaksi vaateeksi kaksi relevanttia refeä, joiden tekemiseen tiimi on osallistunut.
  4. Spekulan tilalle puolen sivun kirjallinen kertomus siitä, miten ongelmaa lähestyttäisiin. Tämä voi kuvata paremmin ajatusten yhteensopimista kuin "wow"-demoilmoitus. Tämä toki vaatisi yhtenäistä käytäntöä.
  5. Spekulasta maksaminen: esim. 2000 € / työ. Tämä vähentää työn riskiä tarjoajalle ja lisää kilpailutöiden laatua. Samalla kilpailutyöstä maksamisella voidaan samalla lunastaa käyttämättä jääneet ideat omaan käyttöön tulevaa varten.

Milloin on spekulan paikka?

Spekulatiivisen työn tekeminen voi olla hyvä idea uusasiakashankinnassa ja nykyisten asiakkaiden kehittämisessä. Jos työ kuitenkin päätyy nykyasiakkaiden maksettavaksi, eikö olisi hedelmällisempää käyttää aika siten, että se hyödyttäisi nykyasiakkaita? Tarjota uusia ehdotuksia tai erilaisia avauksia spontaanisti ilman erillistä tilausta. Jos ne päätyvät tilaukseen (ja todennäköisyydet ovat useimmiten parempia kuin kilpailutuksissa), työ maksaa itsensä. Jos ei? Silloin on kuitenkin päästy osoittamaan, että osaamista ja ajattelukykyä löytyy, ja asiakas on meille tärkeä.

Uusasiakashankinnassa spekulatiivisen paikka voi olla silloin, kun on löydetty niin kiinnostava kohde, että sen kanssa haluttaisiin tehdä työtä. Omasta mielestäni spekulatyön voi tehdä vaikka heti, kunhan kohde on oma asiakas.

Muita juttuja

Mainion logo

Tarina

Mainio on vuonna 1999 alkunsa saanut mainostoimisto Tampereelta. Tarjoamme asiakkaillemme kasvua ja kannattavuutta. Projektiluontoisten töiden, kuten visuaalisten identiteettien, kampanjasuunnittelun ja pakkaussuunnittelun lisäksi tarjoamme kuukausihinnoiteltuja palvelupaketteja.

Kaikkien kohtuuhintaisten palvelupakettiemme sydämessä on kaupallisuus. Niihin sisältyvät palvelut on suunniteltu pienten ja keskisuurten yritysten myynnin lisäämiseen ja vauhdittamiseen.  

Yhteystietomme

Mainio
Satamakatu 3
33200 Tampere
010 548 8500
info@mainiota.fi

Tietosuojaseloste

Verkkolaskut

Y-tunnus 1934019-5
Verkkolaskuosoite 003719340195
Operaattoritunnus 003721291126
Välittäjä Maventa

KOHDERYHMÄMME

Pääset tutustumaan toimintaamme kohderyhmiemme kautta

Palvelupakettimme

Kuukausihinnoitellut pakettimme ovat edullisin tapa lähteä alkuun ja vähiten yllätyksiä sisältävä tapa ulkoistaa markkinointitoimintoja.

  • Vain digipalvelut - yllättävän laaja ja edullinen digipalvelupaketti, johon sisältyy mm. uudet verkkosivut.
  • Kokonaisasiakkuus - strategiasta toteutukseen.

Brändimme

ValueMyBrand
Brändin arvomäärityksen palvelu kohdennettuna erityisesti yrityskauppaa suunnitteleville omistajille ja sijoittajille. ValueMyBrandin avulla brändille lasketaan arvo, eikä sitä hinnoitella goodwillina kaupantekijäisiksi.

Miksi Mainiolla on omia brändejä? Lue »

Mitä seuraavaksi?Mainion omien brändien määrää on tavoitteena kasvattaa. Tavoitteenamme on saada testivaiheeseen 1-2 brändiä vuodessa.

Bäthman
Maailman mukavin kylppäriremontti. Bäthman -ketjuun kuuluu yksityisiä kylpyhuoneremontoijia, joille loimme kattobrändin. Bäthmanin alla tarjoamme heille toimintakonseptin ja markkinoinnin.