Näistä kolmesta mittarista tiedät, että digitoimintasi menee metsään

Mitä sitä kaunistelemaan, markkinointi digialustoilla joko toimii tai ei toimi. Seuraavat kolme mittaria kertovat, oletko missannut jotakin todella olennaista.

DIGIÄ MAINION KANSSA? Meillä on Mainiossa sellainen meininki digimarkkinoinnin suhteen, että aluksi laitetaan pohjat kuntoon ja sitten vasta rakennetaan kokonaisuutta. Se kun on helpompi tehdä tukeva talo, jos ensimmäinen kierto on jiirissä. Haluatko maksaa digimarkkinoinnissa kohtuuden rajoissa tekemisestä ja sinua kiinnostaa lähinnä asiakkaasi ja yrityksesi menestys? Silloin me olemme se etsimäsi kumppani.  

Mitä sitä kaunistelemaan, markkinointi digialustoilla joko toimii tai ei toimi. Seuraavat kolme mittaria kertovat, oletko missannut jotakin todella olennaista.

Some: asiakkaiden sanalliset reaktiot

Somessa markkinoinnin pitäisi aiheuttaa sen verran tahmaa, että viestit eivät vain mene asiakkaidenne ohitse. Somessa ollaan yleensä useasta syystä, mutta koska media on sosiaalinen, siellä on luontevinta olla sosiaalisista syistä: keskustelemassa ja jakamassa hetkiä asiakkaiden kanssa. Myynti, kaupat ja kaikki muu viivan alle jäävä ovat sivuvirtoja - päävirta on auttaminen, jakaminen ja osallistuminen.  

Ei kovin liiketoiminnallista? Ei olekaan, jos asiakaskokemus ei liity liiketoimintaanne.

Jos asiakkaat eivät halua keskustella kanssanne, he eivät jaa teihin liittyviä huolianne tai te että vain pysty aiheuttamaan somessa sellaista kitkaa, että ketään kiinnostaisi - silloin kanava ei vain ole teitä varten ja someen laitetut pennoset menevät harakoille. Tai tarvitsette käytännön työhön innostavat lisäkädet täältä Mainiolta!

Tykkäykset ovat lukukuittauksia, älä keskity niihin.

Miten löytää paikkansa somesta? Siihen vaikuttaa teidän ulos näkyvä asenne työhön ja asiakkaisiin (hienompi termi: brändipersoona) sekä roolinne asiakkaittenne elämässä. Olkaa oma itsenne ja menkää mukaan sellaisella kärjellä, että te innostatte, autatte tai viihdytätte. Näin luodaan sopivaa kitkaa teidän ja asiakkaittenne välille.

Kauppa: avaintapahtumat ja niiden tuotto

Kun teet kauppaa digissä - lopullisena tavoitteena joko yhteydenotto tai suora diili verkkokaupassa. Näitä pitää saada tapahtumaan, mutta mikä ne aiheuttaa?

Konversiopolku, eli ne lopulliseen haluttuun tapahtumaan (konversioon) johtavat toiminnot peräkkäin aseteltuna, on käytännössä pätkä ostopolkua sen todellisessa muodossa. Ihminen on aika kaoottinen eläin ja täten kun katsot konversiopolkuraporttiasi vaikkapa Google Analyticsissa, se saattaa muistuttaa enemmän puhkijuostua metsää kuin nättiä idyllin halki polveilevaa ostopolkua perhosineen ja päivänkakkaroineen.

[konversiopolkuraporttisi] saattaa muistuttaa enemmän puhkijuostua metsää kuin nättiä idyllin halki polveilevaa ostopolkua perhosineen ja päivänkakkaroineen.

Tämän polun varrella on kuitenkin avaintoimintoja, jotka kertovat kaupan todennäköisyyden kasvamisesta. Useimmiten ne ovat sellaisia kuin uutiskirjeen tilaus, tiedoston lataus, mainoksen klikkaus, lomakkeen täyttö, tuotteen lisääminen ostoskoriin...  Tiedätkö mitä nämä teillä ovat ja mitä ne tuottavat? Jos vastaus on ei, selvitä ja tee laskelma.

Esimerkkejä laskelmasta  

Käytän esimerkkinä uutis/tarjouskirjetilausta verkkokaupan kontekstissa, jossa kauppaa voidaan tehdä suoraan uutiskirjeestä (eli on mahdollista klikata kirjeessä näkyvästä tuotteesta sivuille ja tehdä tilaus).

1. Jos te hankitte jatkuvasti uutiskirjetilaajia, mutta voitte osoittaa, että yksikään uutiskirjetilaajanne ei ole ostanut teiltä tuotetta saati palvelua, uutiskirjetilauksen arvo on teille nolla. Täten kovalla työllä kerätyn tilaajarekisterin arvo on samoin nolla. Uutiskirjeelle voidaan laskea brändiarvoa ja arvoa sille, että olette pysyneet asiakkaiden mielissä. Mieti, onko kirje tähän paras ratkaisu. Joissakin tapauksissa saattaa ollakin!

2. Jos teillä on uutiskirjetilaajia 10 000, saatte jokaisella lähettämällänne uutiskirjeellä 5000 euroa tuottoa ja kirjeitä lähtee kerran kuukaudessa, uutiskirjeenne ovat tuottaneet vuodessa 60 000 euroa, joten yhden tilauksen arvo on viiden vuoden keskimääräistä kirjeen tilausaikaa laskennassa käyttäen 30 euroa / tilaus. Simppelillä matematiikalla tämä kannattaa vielä jakaa siten, että 50 % joka kaupasta menee tilaustapahtumalle (portinvartijakonversio), ja 50 % tilauksen aiheuttaneelle kirjeelle).

Meneekö vaikeaksi? Onneksi Google Analytics auttaa konversioiden arvon ymmärtämisessä erityisesti verkkokauppiaita. Käy katsomassa vaikkapa avustettujen konversioiden raportti.

Miksi tämä kannattaa laskea? Summa kertoo, mikä on maksimimäärä, joka tietyn asian tapahtumisesta kannattaa maksaa. Jos tuotteesta jää teille satanen voittoa kaikkien kulujen kattamisen jälkeen, ei sen myynnin edistämisestä voi maksaa yli satasta. Käytännössä mikä tahansa myynninedistämiseen käytetty summa 0-99 välillä tuo teille voittoa. Jos käytätte tasan satasen, saatte liikevaihtoa ilman katetta.

Muista myös: tuottoa on melko helppoa arvioida konversioiden avulla, mutta oletko koskaan miettinyt, kuinka paljon voitte huonosti toteutetulla markkinoinnilla menettää? Esimerkiksi, mikä on hätäisesti kyhätyn uutiskirjeen hinta? Käytä tuota ylempää mallia ja laske sama summa negatiivisena kaikille tilauksen perujille. Teitä haittaaviin lopputulemiin voi johtaa harkitsematon viestintä, huono asiakaspalvelu ja tuote / palvelu, joka ei pelaa.

Muista myös: konversiolle jaettava arvo on tuotteista/palveluista jäävä voitto, ei niiden hinta.

Löydettävyys: Google

Hakukone on yhäkin yksi tärkeimmistä asiakashankinnan väylistä ja samalla nopein happotesti teidän markkinoinnillenne. Sijoitus kertoo, löydetäänkö teidät (ja sisältö kertoo, kannattaako kenenkään klikata).

Määritä teidän yrityksenne tärkeimmät haut tai katso löytyisivätkö ne jo Google Search Consolesta (linkki avautuu uuteen ikkunaan), mene incognito-tilaan selaimessasi ja aloita hakeminen. Jos Search Console on jo käytössäsi, säästät manuaalista työtä. Tulosten tulkinta: top 5 = hyvä, top 10 = ok, kakkossivu = vaaran paikka, sen jälkeen teitä ei ole oikeastaan edes olemassa.  Heikkoa tulosta voi ja usein pitääkin paikkamaalata hakusanamainonnalla, mutta se lähinnä ostaa lisäaikaa hakukoneoptimoinnin tehostamiselle.

Heikkoa tulosta voi ja usein pitääkin paikkamaalata hakusanamainonnalla

Hakukoneeseen mennään harvoin ilman syytä. Se kertoo aikeesta - ottaa selvää, vertailla, ostaa, inspiroitua, tehdä - katso Googlen teettämän tutkimuksen tulokset: mihin hakua käytetään (linkki avautuu uuteen ikkunaan). Jos haun syy liippaa teitä, olisi tietenkin hyvä olla mukana tuloksissa.

Miten tämä korjataan? Hakukoneoptimointi on avaintermi, tehtävä työ on teidän sivujenne merkittävyyden kasvattaminen.

Ps. Jos haluat tietää miten te löydytte tällä hetkellä hakukoneesta, me voidaan selvittää tämä sinulle ja antaa samalla vinkkiä, miten tuloksia voisi parantaa.

Muita juttuja

Mainion logo

Tarina

Mainio on vuonna 1999 alkunsa saanut mainostoimisto Tampereelta. Tarjoamme asiakkaillemme kasvua ja kannattavuutta. Projektiluontoisten töiden, kuten visuaalisten identiteettien, kampanjasuunnittelun ja pakkaussuunnittelun lisäksi tarjoamme kuukausihinnoiteltuja palvelupaketteja.

Kaikkien kohtuuhintaisten palvelupakettiemme sydämessä on kaupallisuus. Niihin sisältyvät palvelut on suunniteltu pienten ja keskisuurten yritysten myynnin lisäämiseen ja vauhdittamiseen.  

Yhteystietomme

Mainio
Satamakatu 3
33200 Tampere
010 548 8500
info@mainiota.fi

Tietosuojaseloste

Verkkolaskut

Y-tunnus 1934019-5
Verkkolaskuosoite 003719340195
Operaattoritunnus 003721291126
Välittäjä Maventa

KOHDERYHMÄMME

Pääset tutustumaan toimintaamme kohderyhmiemme kautta

Palvelupakettimme

Kuukausihinnoitellut pakettimme ovat edullisin tapa lähteä alkuun ja vähiten yllätyksiä sisältävä tapa ulkoistaa markkinointitoimintoja.

  • Vain digipalvelut - yllättävän laaja ja edullinen digipalvelupaketti, johon sisältyy mm. uudet verkkosivut.
  • Kokonaisasiakkuus - strategiasta toteutukseen.

Brändimme

ValueMyBrand
Brändin arvomäärityksen palvelu kohdennettuna erityisesti yrityskauppaa suunnitteleville omistajille ja sijoittajille. ValueMyBrandin avulla brändille lasketaan arvo, eikä sitä hinnoitella goodwillina kaupantekijäisiksi.

Miksi Mainiolla on omia brändejä? Lue »

Mitä seuraavaksi?Mainion omien brändien määrää on tavoitteena kasvattaa. Tavoitteenamme on saada testivaiheeseen 1-2 brändiä vuodessa.

Bäthman
Maailman mukavin kylppäriremontti. Bäthman -ketjuun kuuluu yksityisiä kylpyhuoneremontoijia, joille loimme kattobrändin. Bäthmanin alla tarjoamme heille toimintakonseptin ja markkinoinnin.