Sosiaalisen median käyttö Suomessa 2021 iän mukaan

Instagram jo Facebookin tuntumassa, LinkedIn yllättävän vahva. Katso, mitä saimme irti, kun kävimme sosiaalisten medioiden itse tarjoaman datan kohderyhmien ko'oista lävitse.

Tällä kertaa kysymys kuuluu yksinkertaisesti: montako käyttäjää eri kanavilla on ja minkä ikäisiä he ovat? Koska olemme itse keskittyneet tekemisessämme vahvasti kolmeen kanavaan, käsittelemme tässä jutussa vain niitä.

Mainio on rakentamisen, teollisuuden ja logistiikan mainostoimisto. Olemme keskittyneet sosiaalisessa mediassa Facebookin, LinkedInin ja Instagramin käyttöön niin omissa kuin asiakkaidemmekin toimissa. Tarjoamme teille nyt tuoretta tietoa sosiaalisesta mediasta. Tiedot on kerätty 7.1.2021.

Alle 24-vuotiassa Instagram on lähes tuplasti Facebookia suositumpi. Facebook ajaa Instagramin ohi 30 ikävuoden kohdalla ja on lähes merkityksetön alle 18-vuotiaissa. Mitä enemmän ikää ihmiselle tulee, sitä todennäköisemmin hänet löytää Facebookista. Siinä missä yli 50 000 käyttäjää löytyy jokaiselle ikävuodelle 16 ja 37:n välille Instagramissa, Facebookissa tämä sama väli on 20-45. Kokonaiskäyttäjämäärässä näillä palvelulla on eroa enää n. 280 000 Suomessa asuvaa käyttäjää.

Facebook tekee suurimman kaulan muihin medioihin ikäryhmässä 50+. Kun vertailukohtana on LinkedIn ja Instagram, Facebookin kaula Instagramiin on n. 500 000 käyttäjää ja LinkedIniin lähemmäs 800 000. Huomaathan, että yllä olevassa kuvaajassa yli 65-vuotiaat on yksi ikäryhmä, käytännössä kuvaajat jatkaa hidasta laskuaan.

Tässä kohtaa onkin hyvä hypätä LinkedIniin. Media on yllättävän vahva - nuorissa. LinkedIn raportoi käyttäjiensä iän ikähaitareittain, päin vastoin kuin Facebook ja Instagram. LinkedInillä on n. 220 000 18-24 -vuotiasta käyttäjää Suomessa, kun Facebookilla vastaava luku on n. 350 000 ja Instagramilla noin 600 000.

Yllättävät tulokset tulevat seuraavassa ikäkategoriassa, eli 25-34 -vuotiaissa. Tässä ryhmässä LinkedIn raportoi 720 000 käyttäjää. Luku on uskomattoman kova, sillä Facebook pääsee vain reiluun 620 000:een ja Instagram alle 640 000:een. LinkedInin reilusta 1,4 miljoonasta käyttäjästä lähes miljoona on alle 35-vuotiaita. Tämä kannattaa muistaa kohderyhmäsuunnittelussa.

LinkedInin tavoittavuus tippuu jyrkästi 34 ikävuoden jälkeen. Seuraavassa ikäryhmässä 35-54 -vuotiaissa yleisön koko on enää 410 000. Facebook tavoittaa tämän ikäisiä yli miljoona ja Instagramkin lähes 770 000. Yli 55-vuotiaissa LinkedIniä käyttää alle 60 000. Tässä ikäryhmässä Facebookin kaula on yli kymmenkertainen ja Instagramia käyttää n. 250 000 käyttäjää.

Koot ovat kokoja, tärkeintä on juuri oikean kohderyhmän löytäminen. Riippuen tuotteesta tai palvelusta, se voi löytyä helposti juuri tietystä kanavasta tai sitten se on kuin leipä - pieninä murusina maailmalla.

Tässä tutkimuksessa käytetyt tulokset on koottu Facebookin ja LinkedInin mainostyökaluissa ja ovat ne ovat näiden yritysten raportoimia kohderyhmäkokoja tietynikäisille yleisöille, joiden sijainti on Suomi.

Muita juttuja

Mainion logo

Tarina

Mainio on vuonna 1999 alkunsa saanut mainostoimisto Tampereelta. Tarjoamme asiakkaillemme kasvua ja kannattavuutta. Projektiluontoisten töiden, kuten visuaalisten identiteettien, kampanjasuunnittelun ja pakkaussuunnittelun lisäksi tarjoamme kuukausihinnoiteltuja palvelupaketteja.

Kaikkien kohtuuhintaisten palvelupakettiemme sydämessä on kaupallisuus. Niihin sisältyvät palvelut on suunniteltu pienten ja keskisuurten yritysten myynnin lisäämiseen ja vauhdittamiseen.  

Yhteystietomme

Mainio
Satamakatu 3
33200 Tampere
010 548 8500
info@mainiota.fi

Tietosuojaseloste

Verkkolaskut

Y-tunnus 1934019-5
Verkkolaskuosoite 003719340195
Operaattoritunnus 003721291126
Välittäjä Maventa

KOHDERYHMÄMME

Pääset tutustumaan toimintaamme kohderyhmiemme kautta

Palvelupakettimme

Kuukausihinnoitellut pakettimme ovat edullisin tapa lähteä alkuun ja vähiten yllätyksiä sisältävä tapa ulkoistaa markkinointitoimintoja.

  • Vain digipalvelut - yllättävän laaja ja edullinen digipalvelupaketti, johon sisältyy mm. uudet verkkosivut.
  • Kokonaisasiakkuus - strategiasta toteutukseen.

Brändimme

ValueMyBrand
Brändin arvomäärityksen palvelu kohdennettuna erityisesti yrityskauppaa suunnitteleville omistajille ja sijoittajille. ValueMyBrandin avulla brändille lasketaan arvo, eikä sitä hinnoitella goodwillina kaupantekijäisiksi.

Miksi Mainiolla on omia brändejä? Lue »

Mitä seuraavaksi?Mainion omien brändien määrää on tavoitteena kasvattaa. Tavoitteenamme on saada testivaiheeseen 1-2 brändiä vuodessa.

Bäthman
Maailman mukavin kylppäriremontti. Bäthman -ketjuun kuuluu yksityisiä kylpyhuoneremontoijia, joille loimme kattobrändin. Bäthmanin alla tarjoamme heille toimintakonseptin ja markkinoinnin.