Tällä kertaa kysymys kuuluu yksinkertaisesti: montako käyttäjää eri kanavilla on ja minkä ikäisiä he ovat? Koska olemme itse keskittyneet tekemisessämme vahvasti kolmeen kanavaan, käsittelemme tässä jutussa vain niitä.
Mainio on rakentamisen, teollisuuden ja logistiikan mainostoimisto. Olemme keskittyneet sosiaalisessa mediassa Facebookin, LinkedInin ja Instagramin käyttöön niin omissa kuin asiakkaidemmekin toimissa. Tarjoamme teille nyt tuoretta tietoa sosiaalisesta mediasta. Tiedot on kerätty 7.1.2021.
Alle 24-vuotiassa Instagram on lähes tuplasti Facebookia suositumpi. Facebook ajaa Instagramin ohi 30 ikävuoden kohdalla ja on lähes merkityksetön alle 18-vuotiaissa. Mitä enemmän ikää ihmiselle tulee, sitä todennäköisemmin hänet löytää Facebookista. Siinä missä yli 50 000 käyttäjää löytyy jokaiselle ikävuodelle 16 ja 37:n välille Instagramissa, Facebookissa tämä sama väli on 20-45. Kokonaiskäyttäjämäärässä näillä palvelulla on eroa enää n. 280 000 Suomessa asuvaa käyttäjää.
Facebook tekee suurimman kaulan muihin medioihin ikäryhmässä 50+. Kun vertailukohtana on LinkedIn ja Instagram, Facebookin kaula Instagramiin on n. 500 000 käyttäjää ja LinkedIniin lähemmäs 800 000. Huomaathan, että yllä olevassa kuvaajassa yli 65-vuotiaat on yksi ikäryhmä, käytännössä kuvaajat jatkaa hidasta laskuaan.
Tässä kohtaa onkin hyvä hypätä LinkedIniin. Media on yllättävän vahva - nuorissa. LinkedIn raportoi käyttäjiensä iän ikähaitareittain, päin vastoin kuin Facebook ja Instagram. LinkedInillä on n. 220 000 18-24 -vuotiasta käyttäjää Suomessa, kun Facebookilla vastaava luku on n. 350 000 ja Instagramilla noin 600 000.
Yllättävät tulokset tulevat seuraavassa ikäkategoriassa, eli 25-34 -vuotiaissa. Tässä ryhmässä LinkedIn raportoi 720 000 käyttäjää. Luku on uskomattoman kova, sillä Facebook pääsee vain reiluun 620 000:een ja Instagram alle 640 000:een. LinkedInin reilusta 1,4 miljoonasta käyttäjästä lähes miljoona on alle 35-vuotiaita. Tämä kannattaa muistaa kohderyhmäsuunnittelussa.
LinkedInin tavoittavuus tippuu jyrkästi 34 ikävuoden jälkeen. Seuraavassa ikäryhmässä 35-54 -vuotiaissa yleisön koko on enää 410 000. Facebook tavoittaa tämän ikäisiä yli miljoona ja Instagramkin lähes 770 000. Yli 55-vuotiaissa LinkedIniä käyttää alle 60 000. Tässä ikäryhmässä Facebookin kaula on yli kymmenkertainen ja Instagramia käyttää n. 250 000 käyttäjää.
Koot ovat kokoja, tärkeintä on juuri oikean kohderyhmän löytäminen. Riippuen tuotteesta tai palvelusta, se voi löytyä helposti juuri tietystä kanavasta tai sitten se on kuin leipä - pieninä murusina maailmalla.
Tässä tutkimuksessa käytetyt tulokset on koottu Facebookin ja LinkedInin mainostyökaluissa ja ovat ne ovat näiden yritysten raportoimia kohderyhmäkokoja tietynikäisille yleisöille, joiden sijainti on Suomi.