Onko sivujen rooli auttaa verkosta teitä hakevaa löytämään laskutus- tai yhteystiedot, tukea brändimielikuvaa, saada aikaan liidejä myynnille vai tehdä suoraa kauppaa? Vai ehkä haluat testata kevyesti idean ja tarvitset sille laskeutumissivun?
Jos kaikki kauppasi on verkosta, onnistuminen on liiketoimintasi kannalta kriittistä. Jos et ole saanut koskaan netistä yhtään liidiä, verkkoliidit voivat mahdollistaa kasvun. Jos sivuilla on pelkkä verkkolaskuosoite, sen löytää kyllä muualtakin. Mitä tärkeämpää sivujen tavoitteiden onnistuminen on, sitä tärkeämpää on panostaa sisältöihin, sivujen nopeuteen ja hakukonelöydettävyyteen. On myös hyvä varustautua siihen, että jatkuva hakusanamainonta saattaa olla tavoitteen täyttymisen kannalta välttämätöntä.
Jos sinulla on paljon osaamista tai aikaa opetella, voit valita melkein minkä vain alustan. Jos aikaa ei ole, sinun tulee joko hankkia päivityskumppani niin sisällöille kuin tekniikalle, tai sitten varmistaa, että sivuilla on sellainen alusta, jonka käyttäminen on helppoa ja joka ei vaadi päivityksiä. Muista kuitenkin, että alustan valintaa määrittää myös sille asetetut vaatimukset.
Kun pitäisi laittaa tavoitteita, työtä, tuohta - niinhän se menee. Jos jotakin haluaa saada aikaan, pitää siihen panostaa. Kannattaa kartoittaa taloudellinen panostushalu verkkosivuprojektiin. Lisäksi, jos hankkeella on kiire, tulee työtä tehdä tiiviimmin, joka vaatii enemmän tuohta. Jos taas halutaan samaan hintaan nopeasti valmista, on oltava valmis tinkimään tavoitteista. Kun tavoitteesi ja taloudellinen panostushalu on selvillä, on aika alkaa selvittämään, miten tavoitteeseen voidaan päästä.
Niin, tämä.. pikkujuttu, joka voi maksaa maineen ja asiakkaat, jos sen jättää hoitamatta. Käsitteletkö sivuillasi henkilötietoja tai maksutietoja? Millainen vaikutus sillä olisi liiketoiminnallesi, jos joutuisit lähettämään koko rekisterillesi viestin: "tietosi ovat saattaneet joutua kolmannen osapuolen käsiin”? Muista myös, että jos sivut oikeasti päätyvät jonkun muun haltuun, niille voi ilmaantua uusia lisäosia tai niille voidaan piilottaa haittakoodia keräämään dataa. Ota huomioon sivutarjouspyynnöissäsi tietoturvalisäosat tai valitse alusta, joka vastaa itse kokonaisuudestaan.
Nyt on aika hakea inspiraatiota: katso, mitä muut toimialallasi tekevät, mitä muilla toimialoilla tehdään. Tutustu esimerkiksi sivustoon awwwards.com ja katso sieltä parhaaksi arvioituja sivuja. Kirjaa ylös, mikä eri sivuissa miellytti ja mikä oli sellaista, jota et olisi halunnut kokea. Näitä kannattaa käydä lävitse palveluntarjoajien kanssa, jotta saat tietää, ovatko ne realistisia toiveita budjettiraameissasi tai onko heillä ehkä ehdottaa jotakin vielä parempaa tapaa toimia. Keskustelut kannattaa aloittaa jo ennen tarjouspyyntöjen lähettämistä, jolloin tiedät, ketkä potentiaalisista tekijöistä ovat tosissaan liikkeellä.
Kun tiedät, mitä tarvitset ja olet asettanut projektille budjetin, pyydä tarjoukset. Muista, että aivan kaikki tarjoajat eivät pysty tarjoamaan sekä suunnittelua että teknistä toteutusta. Saat heiltäkin useimmiten yhden tarjouksen, johon kumppanin osuus on laskettu mukaan.
Toimituksen huomautus: muista laittaa tarjouspyyntö myös osoitteeseen info@mainiota.fi
Palataan tähän omassa julkaisussaan myöhemmin syksyllä.
Käytämme pääasiassa Webflow-nimistä alustaa verkkosivujen suunnitteluun ja toteutukseen. Sillä onnistuvat parhaiten näyttävät brändisivut, pienet ja keskisuuret yrityssivut sekä nopeasti toteutettavat kampanjasivut.
Miksi Webflow?
Tarjoamme myös WordPress-sivustoja sellaisissa tapauksissa, joissa ne ovat asiakkaan kannalta paras ratkaisu. WordPress voi olla paras ratkaisu esimerkiksi seuraavissa tapauksissa: