Tarjouspyyntö verkkosivuista - mistä lähden liikkeelle?

Verkkosivujen uusiminen on mahdollisuus ottaa uusi askel yrityksen matkalla. Jos kuitenkin olet ensimmäistä kertaa tekemässä kauppoja, kannattaa lukea alkuun vinkkimme. Sellainen muutos meidän omaan toimintaamme tässä on ehtinyt tapahtua, että tarjoamme nykyään sivut kuukausihintaan, jolloin päästään kevyesti liikkeelle ja tulevat muutokset sisältyvät hintaan.

Näillä askelilla kohti tarjouspyyntöä

Mieti alkuun, mihin käyttöön sivut tulevat

Onko sivujen rooli auttaa verkosta teitä hakevaa löytämään laskutus- tai yhteystiedot, tukea brändimielikuvaa, saada aikaan liidejä myynnille vai tehdä suoraa kauppaa? Vai ehkä haluat testata kevyesti idean ja tarvitset sille laskeutumissivun?

Miten tärkeää on, että sivut onnistuvat tavoitteessaan? 

Jos kaikki kauppasi on verkosta, onnistuminen on liiketoimintasi kannalta kriittistä. Jos et ole saanut koskaan netistä yhtään liidiä, verkkoliidit voivat mahdollistaa kasvun. Jos sivuilla on pelkkä verkkolaskuosoite, sen löytää kyllä muualtakin.  Mitä tärkeämpää sivujen tavoitteiden onnistuminen on, sitä tärkeämpää on panostaa sisältöihin, sivujen nopeuteen ja hakukonelöydettävyyteen. On myös hyvä varustautua siihen, että jatkuva hakusanamainonta saattaa olla tavoitteen täyttymisen kannalta välttämätöntä.

Kuinka paljon sinulla on aikaa, tahtoa ja osaamista sivujen ylläpitoon?

Jos sinulla on paljon osaamista tai aikaa opetella, voit valita melkein minkä vain alustan. Jos aikaa ei ole, sinun tulee joko hankkia päivityskumppani niin sisällöille kuin tekniikalle, tai sitten varmistaa, että sivuilla on sellainen alusta, jonka käyttäminen on helppoa ja joka ei vaadi päivityksiä. Muista kuitenkin, että alustan valintaa määrittää myös sille asetetut vaatimukset. 

Mikä on taloudellinen resurssisi?

Kun pitäisi laittaa tavoitteita, työtä, tuohta - niinhän se menee. Jos jotakin haluaa saada aikaan, pitää siihen panostaa. Kannattaa kartoittaa taloudellinen panostushalu verkkosivuprojektiin. Lisäksi, jos hankkeella on kiire, tulee työtä tehdä tiiviimmin, joka vaatii enemmän tuohta. Jos taas halutaan samaan hintaan nopeasti valmista, on oltava valmis tinkimään tavoitteista. Kun tavoitteesi ja taloudellinen panostushalu on selvillä, on aika alkaa selvittämään, miten tavoitteeseen voidaan päästä.

Onko tietoturva sinulle kuinka tärkeää?

Niin, tämä.. pikkujuttu, joka voi maksaa maineen ja asiakkaat, jos sen jättää hoitamatta. Käsitteletkö sivuillasi henkilötietoja tai maksutietoja? Millainen vaikutus sillä olisi liiketoiminnallesi, jos joutuisit lähettämään koko rekisterillesi viestin: "tietosi ovat saattaneet joutua kolmannen osapuolen käsiin”? Muista myös, että jos sivut oikeasti päätyvät jonkun muun haltuun, niille voi ilmaantua uusia lisäosia tai niille voidaan piilottaa haittakoodia keräämään dataa. Ota huomioon sivutarjouspyynnöissäsi tietoturvalisäosat tai valitse alusta, joka vastaa itse kokonaisuudestaan.

Selaa nettiä

Nyt on aika hakea inspiraatiota: katso, mitä muut toimialallasi tekevät, mitä muilla toimialoilla tehdään. Tutustu esimerkiksi sivustoon awwwards.com ja katso sieltä parhaaksi arvioituja sivuja. Kirjaa ylös, mikä eri sivuissa miellytti ja mikä oli sellaista, jota et olisi halunnut kokea. Näitä kannattaa käydä lävitse palveluntarjoajien kanssa, jotta saat tietää, ovatko ne realistisia toiveita budjettiraameissasi tai onko heillä ehkä ehdottaa jotakin vielä parempaa tapaa toimia. Keskustelut kannattaa aloittaa jo ennen tarjouspyyntöjen lähettämistä, jolloin tiedät, ketkä  potentiaalisista tekijöistä ovat tosissaan liikkeellä.

Pyydä tarjoukset

Kun tiedät, mitä tarvitset ja olet asettanut projektille budjetin, pyydä tarjoukset. Muista, että aivan kaikki tarjoajat eivät pysty tarjoamaan sekä suunnittelua että teknistä toteutusta. Saat heiltäkin useimmiten yhden tarjouksen, johon kumppanin osuus on laskettu mukaan.

Toimituksen huomautus: muista laittaa tarjouspyyntö myös osoitteeseen info@mainiota.fi

Tarjousten vertailu

Palataan tähän omassa julkaisussaan myöhemmin syksyllä.

Miten Mainio voi auttaa?

Käytämme pääasiassa Webflow-nimistä alustaa verkkosivujen suunnitteluun ja toteutukseen. Sillä onnistuvat parhaiten näyttävät brändisivut, pienet ja keskisuuret yrityssivut sekä nopeasti toteutettavat kampanjasivut.

Miksi Webflow?

  • Suljettu järjestelmä: tietoturva yksissä käsissä.
  • EI pakollisia lisäosia: sivustoon on rakennettu sisään kaikki perussivuissa tarvittavat ominaisuudet.
  • Fiksu mobiilisivusto syntyy lähes samalla työllä.
  • Supernopea: Mainion kuvatäyteiset sivut ovat mainostoimistokategorian nopeimpia.
  • Koko tuotanto meidän käsissämme: yksi taho, selkeät vastuut.
  • Kohtuuhintainen järjestelmä, jonka vuosimaksu sisältää verkkohotellin.
  • Vahva menestys kilpailuissa.

Tarjoamme myös WordPress-sivustoja sellaisissa tapauksissa, joissa ne ovat asiakkaan kannalta paras ratkaisu. WordPress voi olla paras ratkaisu esimerkiksi seuraavissa tapauksissa:

  • Halutaan nopeasti testata ideoita erilaisten lisäosien avulla.
  • Ei vielä tiedetä varmaksi, mikä on sivujen lopullinen rooli, eli sama kuin edellinen kohta.
  • Kilpailutukseen on määritetty "avoin lähdekoodi" ymmärtämättä, mitä se verkkosivujen rakentamisessa lopulta edes tarkoittaa.
  • Pitkä Wordpress-kokemus ja kiintymys järjestelmään.

Muita juttuja

Mainion logo

Tarina

Mainio on vuonna 1999 alkunsa saanut mainostoimisto Tampereelta. Tarjoamme asiakkaillemme kasvua ja kannattavuutta. Projektiluontoisten töiden, kuten visuaalisten identiteettien, kampanjasuunnittelun ja pakkaussuunnittelun lisäksi tarjoamme kuukausihinnoiteltuja palvelupaketteja.

Kaikkien kohtuuhintaisten palvelupakettiemme sydämessä on kaupallisuus. Niihin sisältyvät palvelut on suunniteltu pienten ja keskisuurten yritysten myynnin lisäämiseen ja vauhdittamiseen.  

Yhteystietomme

Mainio
Satamakatu 3
33200 Tampere
010 548 8500
info@mainiota.fi

Tietosuojaseloste

Verkkolaskut

Y-tunnus 1934019-5
Verkkolaskuosoite 003719340195
Operaattoritunnus 003721291126
Välittäjä Maventa

KOHDERYHMÄMME

Pääset tutustumaan toimintaamme kohderyhmiemme kautta

Palvelupakettimme

Kuukausihinnoitellut pakettimme ovat edullisin tapa lähteä alkuun ja vähiten yllätyksiä sisältävä tapa ulkoistaa markkinointitoimintoja.

  • Vain digipalvelut - yllättävän laaja ja edullinen digipalvelupaketti, johon sisältyy mm. uudet verkkosivut.
  • Kokonaisasiakkuus - strategiasta toteutukseen.

Brändimme

ValueMyBrand
Brändin arvomäärityksen palvelu kohdennettuna erityisesti yrityskauppaa suunnitteleville omistajille ja sijoittajille. ValueMyBrandin avulla brändille lasketaan arvo, eikä sitä hinnoitella goodwillina kaupantekijäisiksi.

Miksi Mainiolla on omia brändejä? Lue »

Mitä seuraavaksi?Mainion omien brändien määrää on tavoitteena kasvattaa. Tavoitteenamme on saada testivaiheeseen 1-2 brändiä vuodessa.

Bäthman
Maailman mukavin kylppäriremontti. Bäthman -ketjuun kuuluu yksityisiä kylpyhuoneremontoijia, joille loimme kattobrändin. Bäthmanin alla tarjoamme heille toimintakonseptin ja markkinoinnin.